Hałas w biurze – najlepsze rozwiązania problemu hałasu w pomieszczeniach biurowych

Jak zmniejszyć poziom hałasu w biurze? Sprawdzone sposoby i porady

Występowanie hałasu w biurze może negatywnie wpływać na samopoczucie oraz wydajność pracowników. Przede wszystkim rozprasza osoby znajdujące się w biurze, co przekłada się na ich problemy ze skupieniem, spadek wydajności, a nawet rozdrażnienie i pogorszenie samopoczucia. Warto zastanowić się nad tym, jak można ograniczyć występowanie hałasu w przestrzeniach biurowych. W tym celu wartym rozważenia będzie zastosowanie ustrojów akustycznych. Poprawią one akustykę pomieszczeń biurowych i pomogą zredukować skalę występującego w nich hałasu.

Dlaczego zmniejszenie poziomu hałasu w biurze jest tak ważne?

Specyfika pracy w biurze bardzo często wymaga zachowania koncentracji i skupienia. W związku z tym normy i przepisy prawne regulują maksymalną wysokość dopuszczalnego hałasu w przestrzeni biurowej. Według normy PN-N-01307:1994 hałas w pomieszczeniach administracyjnych, biurowych i w biurach do prac koncepcyjnych nie może przekraczać 55 dB. Nieco wyższy poziom hałasu dopuszczany jest w biurach obsługi klienta i sekretariatach. Według wskazanej wcześniej normy może on wynosić do 65 dB. W związku z tym pracodawca ma obowiązek zapewnić odpowiednie zabezpieczenie pomieszczenia biurowego przed przenikającym do jego wnętrza hałasem oraz hałasem generowanym wewnątrz biura.

Co zwiększa poziom hałasu w biurze?

Hałasu w pomieszczeniu biurowym nie da się wyeliminować całkowicie. Na jego wysokość składają się m.in.:

  • stukot klawiszy komputera;
  • szum rozmów prowadzonych w biurze;
  • dźwięk drukarek i innych urządzeń biurowych;
  • dźwięk dzwonka telefonu i rozmów telefonicznych;
  • dźwięki przenikające z ulicy lub sąsiadujących pomieszczeń.

Każdy z tych pojedynczych hałasów łączy się z innymi na zasadzie kuli śniegowej i wzrasta ogólny poziom hałasu w biurze. Skoro nie można wyeliminować tego zjawiska w przestrzeni biurowej, to warto skutecznie ograniczać jego skalę.

Jak skutecznie wytłumić pomieszczenie biurowe?

Najczęściej mówimy o biurze, gdzie pracujemy przy stanowisku komputerowym. W nim hałas nie może przekroczyć 55 dB. O ile w warunkach domowych lub w biurowcach spełnienie tego wymogu nie powinno być skomplikowane, o tyle sytuacja jest zdecydowanie trudniejsza w biurach, które sąsiadują z pracującymi maszynami lub halami produkcyjnymi. Wówczas niezbędne jest skorzystanie z profesjonalnych ustrojów akustycznych.

Stojące przegrody akustyczne

W przestrzeniach biurowych typu open space bardzo dobrym wyborem mogą być stojące przegrody akustyczne. Gdy wiele osób wykonuje pracę w jednym pomieszczeniu, to warto dobrze zorganizować biuro. Przegrody akustyczne wprowadzą odrębność pomiędzy stanowiskami, dzięki czemu hałas panujący na pojedynczym stanowisku pracy będzie odczuwalnie niższy. Wpłynie to korzystnie na wydajność pracowników oraz ich codzienne samopoczucie. Alternatywą do stojących przegród akustycznych mogą być dedykowane budki akustyczne, które doskonale sprawdzają się w biurach open space, gdzie rozmawia się przez telefon, np. w call center.

Przegrody akustyczne z powodzeniem mogą być wykorzystywane w większych i mniejszych przestrzeniach biurowych. Wysokiej jakości dźwiękochłonne materiały pomogą w niwelowaniu odbić fal dźwiękowych i zauważalnie zredukują hałas od razu po ich zainstalowaniu.

Wiszące panele akustyczne

Dobrym wyborem są także wiszące panele akustyczne. Zajmują one mniej miejsca w biurze i cechują się dużą skutecznością. Wybrane modele odpowiadają za pochłanianie dźwięków wewnątrz pomieszczeń, dzięki czemu fale dźwiękowe nie odbijają się od płaskiej powierzchni sufitu i zmniejsza się hałas.

Rozmieszczenie paneli akustycznych warto skonsultować z doświadczonym specjalistą w zakresie akustyki pomieszczeń. Należy uważać na to, by biuro nie zostało przesadnie wyciszone, ponieważ wpłynie to negatywnie na jakość i komfort pracy.

Wyposażenie biura ma znaczenie

Wpływ na poziom hałasu w biurze ma również jego wyposażenie. Korzystny wpływ na redukcję hałasu ma na przykład umieszczenie w biurze wykładziny lub dywanu. Na ścianach warto umieścić obrazy, półki i panele akustyczne.

W przestrzeni biurowej powinno się unikać dużej liczby płaskich powierzchni (np. frontów mebli) oraz szklanych elementów, w tym luster i szyb. Im ich więcej, tym silniejsze będą odbicia dźwięku. Wpłynie to na wydłużenie pogłosu oraz zwiększanie hałasu. W takich warunkach trudno będzie o wydajną pracę i zachowanie dobrej kondycji zdrowotnej. W przypadku przeszkleń biurowych i okien, warto pomyśleć o specjalnych materiałach odpowiadających za absorbowanie hałasu oraz tradycyjnych zasłonach. To skuteczny i mało kosztowny sposób na odpowiednią aranżację akustyczną biura.

Izolacja przestrzeni biurowych

Popularnym rozwiązaniem w biurach są również ekrany dźwiękochłonno-izolacyjne. Te elementy wyposażenia biura pozwalają na izolację stanowiska pracy i zabezpieczenie go przed nadmiernym hałasem docierającym z zewnątrz. Może on być generowany przez sąsiednie stanowiska pracy, urządzenia biurowe, czy też inne czynniki. Ekran powinien być umieszczony tuż przy chronionym stanowisku pracy lub źródle hałasu. W ten sposób zapewnia wysoką skuteczność działania.

Staranne wykończenie biura

Wpływ na występowanie hałasu w biurze ma również jego wykończenie, a dokładniej materiały, których użyto do wykończenia wnętrz. Płaskie i puste ściany oraz duża liczba okien to czynniki, które zwiększają ryzyko występowania problemu hałasu/pogłosu w pomieszczeniach biurowych. Warto pomyśleć o wykorzystaniu dostępnej przestrzeni. Na ścianach umieśćmy obrazy, półki i panele akustyczne. W oknach postawny na zasłony lub profesjonalne tkaniny akustyczne.

Chropowate powierzchnie ścian wpłyną korzystnie na absorbcję dźwięku i niwelowanie występowania zjawiska odbijania się fal dźwiękowych. Przy odrobinie wysiłku można stworzyć biuro, w którym hałas nie będzie problemem, a środowisko pracy będzie przyjazne i bezpieczne dla każdego pracownika.

Ograniczenie hałasu

Jeżeli w biurze panuje nadmierny hałas i trudno nam w nim funkcjonować, to warto zastanowić się, co jeszcze możemy zrobić. Może okazać się, że bez dużych nakładów finansowych będziemy w stanie zredukować lub wyeliminować część źródeł hałasu. Warto wyłączyć radio grające w tle, czy też urządzenia, które obecnie nie są użytkowane. Pozwoli to nie tylko na redukcję hałasu, ale także zmniejszenie kosztów prowadzenia i utrzymania biura.

Ograniczenie hałasu to również wyciszanie telefonu prywatnego w trakcie pracy oraz unikanie rozmów towarzyskich w biurze. To przestrzeń do pracy i na niej powinniśmy się skupić. Wpłynie to korzystnie nie tylko na naszą codzienną efektywność, ale także na zadowolenie i wydajność naszych współpracowników. Jeżeli wyeliminowanie tych źródeł hałasu nie będzie wystarczające, to warto sięgnąć po profesjonalne rozwiązania.

Kontakt z profesjonalistami

Jeżeli w Twoim biurze borykasz się z problemem hałasu, to warto skontaktować się ze specjalistami. Profesjonalna firma akustyczna nie tylko doradzi w zakresie redukcji hałasu w przestrzeni biurowej, ale także pomoże w realizacji adaptacji akustycznej wybranych pomieszczeń. Dzięki temu właściciel firmy zyska pewność, że prace zostały wykonane profesjonalnie. Efekty tego można dostrzec bardzo szybko w zwiększonej wydajności pracowników oraz wzroście dochodów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *