Adaptacja akustyczna pomieszczenia odsłuchowego jest podstawą przy pracy z dźwiękiem, jest również niezbędna do uzyskania wysokiej jakości audio dla np. Audiofili. Nawet najlepsze głośniki nie będą grały dobrze w niezaadaptowanym pomieszczeniu.

Wybierając głośniki lub monitory studyjne powinniśmy wziąć pod uwagę rozmiar pomieszczenia w którym będą one stały. Nie warto brać głośników z duża membraną, które są w stanie wygenerować bardzo niskie częstotliwości, jeśli planujemy ustawić je w małym pokoju. Efekt fali stojącej i zniesienie się fal znajdujących się w przeciw fazie może sprawić ze niskich częstotliwości będzie jeszcze mniej nic przy głośnikach ze znacznie mniejsza membrana. Uznaje się, że najlepszym ustawieniem źródeł dźwięku jest takie, aby grały wzdłuż dłuższej ściany. Dzięki temu umożliwiamy „rozwiniecie” się falom dźwiękowych, głownie chodzi o najniższe częstotliwości, których długość może wynosić nawet 10 m. Dodatkowo występuje naturalne tłumienie fal dźwiękowych w powietrzu. Jednak inne ustawienie głośników nie dyskwalifikuje danego pomieszczenia, w dalszym ciągu przy użyciu odpowiednich paneli akustycznych można uzyskać świetne efekty.

Geometria pomieszczenia jest również bardzo ważnym czynnikiem akustycznym, raczej unika się pokojów, które jako podstawę maja kwadrat. Znacznie lepiej sprawdzą się pomieszczenia o kształcie prostokąta. Nieregularne ściany mogą mieć pozytywny wpływ na akustykę. Kiedy wybierzemy pomieszczenie, wyznaczymy miejsce w którym ustawimy sprzęt, powinniśmy zacząć myśleć nad umieszczeniem odpowiednich paneli akustycznych tzn. rozpocząć adaptacje akustyczną.

Adaptacja akustyczna pomieszczenia odsłuchowego
Adaptacja akustyczna pomieszczenia odsłuchowego

Adaptacja akustyczna małego pokoju

Adaptacja akustyczna małego pokoju jak również rozgłośni radiowej, pomieszczenia mieszkalnego do słuchania muzyki oraz szkoły muzycznej to małe ale wymagające akustycznie przestrzenie. W przeciwieństwie do dużych sal koncertowych przestrzenie takie powinno się projektować w taki sposób, aby były neutralne, a jedynie dodawały bardzo delikatny charakter danego pomieszczenia w odtwarzanym lub nagrywanym dźwięku. Jedna z pierwsza metod projektowania takich przestrzeni została opisana przez Dona Davisa oraz Chipsa Davisa i nazwana jest technika? „Live-end-dead-end LEDE”. Zakładała ona utworzenie strefy mocno absorbującej fale dźwiękowe i strefy mocno rozpraszającej fale dźwiękowe. Następnie technika LEDE została rozwinięta przez  D’Antonio i Konnert, którzy wprowadzali praktyczne sposoby zapewniania strefy wolnej od odbić (RFZ – Reflection- Free-Zone). Zaproponowali również oznaczenie miejsca najlepszego odsłuchu, tzw. Sweet Spot. Jest to miejsce, w którym dźwięk stereofoniczny dociera do zarówno z jednej, jak i drugiej strony w tym samym czasie. Przez ostatnie dwie dekady, projekt RFZ okazał się użyteczny, a jako potwierdzenie tego faktu został użyty w ponad tysiącu obiektów. W celu zastosowania przedstawionych technik, można użyć panele akustyczne Addictive Sound.

Adaptacja akustyczna pokoju – małych pomieszczeń

Adaptacja akustyczna pokoju lub małych pomieszczeń np. pokoju odsłuchowego to nie lada wyzwanie, największym problemem są częstotliwości poniżej około 500 Hz. Najlepsze do zaplanowania nad nimi będą Absorbery szerokopasmowe oraz Pułapki basowe. Bass trapy (pułapki basowe) świetnie sprawdzą się w rogach pomieszczenia, ponieważ to w nich kumuluje się najwięcej niskich częstotliwości. W pierwszej kolejności najlepiej ustawić je w rogach za źródłem dźwięku. Nie jest konieczne, ustawienie pułapek od ziemi do sufitu. Jedna pułapka basowa w rogu w pewnym stopniu wyrówna i skróci czas pogłosu dla częstotliwości w okolicach 50-250 Hz. Jednak postawienie dwóch pułapek jedna na drugiej może przynieść jeszcze lepsze efekty. W pozostałych narożach również można ustawić bass trapy.

Adaptacja akustyczna pokoju - małych pomieszczeń
Adaptacja akustyczna pokoju – małych pomieszczeń

Adaptacja akustyczna, a absorbery

Absorbery szerokopasmowe można zastosować właściwie w każdym miejscu pomieszczenia aby poprawić jego akustykę. Jedyne na co należy zwrócić uwagę, żeby nie wygłuszyć za mocno pomieszczenia, wieszając zbyt dużą ilość, ponieważ zbyt krótki czas pogłosu również nie jest wskazany. Usytuowanie absorberów najlepiej zacząć od miejsc pierwszych odbić dźwięku, zgodnie z technika RFZ. W internecie można znaleźć filmy oraz poradniki jak znaleźć miejsca pierwszych odbić dźwięku. Po powieszeniu na bocznych ścianach, warto umieścić panele na suficie, również w miejscu pierwszego odbicia. Dzięki powieszeniu paneli na ścianie za głośnikami uzyskamy jeszcze lepszą kontrole nad niskimi częstotliwościami. Absorbery mogą znajdować się również za słuchaczem, pomimo tego, że techniki LEDE, sugerowała umieszczenie tam ustrojów rozpraszających dźwięk. Jeśli nie chcemy inwestować w dyfuzory, a samo skrócenie czasu pogłosu nam wystarczy, umieszczenie pochłaniaczy na ścianie za słuchaczem jest zdecydowanie wskazane. Absorbery szerokopasmowe można uznać za podstawę każdej adaptacji, mają największy wpływ na adaptacje akustyczną.

Rozmieszczenie dyfuzorów akustyczny – adaptacja akustyczna pokoju

Rozmieszczenie dyfuzorów akustycznych jest ograniczone przez ich odległość do słuchacza co ma wpływ na adaptację akustyczną pokoju. W zależności od najniższej częstotliwości który dany ustrój akustyczny może rozpraszać, jest zależna odległość od słuchacza. Przyjmuje się, ze powinny znajdować sie minimum 1 m od słuchacza, żeby prawidłowo rozproszyć dźwięk. W dużym uogólnieniu dyfuzory sprawiają, ze dźwięk w pomieszczeniu brzmi tak jak dźwięk w znacznie większym pomieszczeniu. Głownie poleca się ich usytuowanie za słuchaczem, jednak świetnie nadają się do umieszczenia na bocznych ścianach w miejscu pierwszych odbić, a nawet na ścianie za głośnikami. Przy takim usytuowaniu wiele osób subiektywnie stwierdza, ze słyszy większa „glebie” pomieszczenia. Dodatkowo w ofercie naszego sklepu Addictive Sound znajdująca się hybrydowe płyty akustyczne, które łącza właściwości absorbujące z rozpraszającymi. Jednak co zrobić jeśli pomieszczenie nie jest idealnym prostokątem lub kwadratem, jeśli w miejscu pierwszego odbicia znajduje się okno lub drzwi, jeśli nie ma możliwości postawieni odsłuchów symetrycznie względem ścian?  Należy pamiętać żeby nie zaburzyć obrazu stereofonicznego, który jest niezwykle ważny dla odbioru dźwięku. Polecamy w tym przypadku skorzystać z naszej fachowej porady.

Adaptacja akustyczna – Realizacje

Profesjonalna Adaptacja akustyczna pomieszczeń biurowych

Oferujemy profesjonalne adaptacje akustyczne pomieszczeń biurowych, sal konferencyjnych i poczekalni. W przestrzeniach biurowych, w których przebywa wielu pracowników, tworzą się problemy z pogłosem. Rozmowy telefoniczne, dyskusje, konferencje to tylko niektóre z powodów dyskomfortu przebywania w takich miejscach.

Wykonujemy parawany akustyczne o dowolnych wymiarach, praktycznie bez ograniczeń. Dzięki naszym produktom można zapanować nad akustyką i cieszyć się pracą w ciszy, co skutkuje lepszym samopoczuciem i większym skupieniem nad wykonywanymi zadaniami.

Przedstawiamy nowy dwustronnie pochłaniający parawan akustyczny!

Adaptacja akustyczna pomieszczeń biurowych
Adaptacja akustyczna pomieszczeń biurowych